13 listopada 2019
13 listopada 2019, nasi Eksperci Maciej Kajrukszto oraz Jan Gandziarowski brali udział w IX Kongresie Kolejowym, który odbywał się w Warszawie.
Kongres otworzył Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, który podsumował dokonania rządu, związane z realizacją inwestycji kolejowych w Polsce. Za osiągnięcie minionej kadencji Minister uznał dobrą współpracę pomiędzy Zamawiającym, Wykonawcami i Producentami, dzięki której możliwa jest realizacja planów modernizacji infrastruktury kolejowej.
Zdaniem Ministra, Polska jest na optymalnym poziomie realizacji inwestycji i poziom ten ma być utrzymany, a nawet zwiększony także w kolejnych latach. Z satysfakcją zauważył, że nie spełniły się prognozy, zapowiadające zapaść branży, chociaż przyznał, że debata pomiędzy głównymi aktorami nie była pozbawiona emocji. „Cieszę się z tej trudnej debaty, która pozwoliła opracować rozwiązania dotyczące waloryzacji kontraktów”, skonstatował.
Pan Minister Adamczyk zadeklarował też dalszą współpracę pomiędzy stronami inwestycji, która nie kończy się na podpisaniu umowy z Wykonawcami, oraz kreślił plany rozbudowy infrastruktury kolejowej do CPK, a także planu „Kolej+” dotyczącego walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
Niestety na poruszenie problematycznych kwestii dotyczących sektora kolejowego nie starczyło czasu.
Pierwsza debata plenarna dotyczyła integracji europejskiej sieci kolejowej, a oprócz prominentnych panelistów z polski, uczestniczyli w niej także goście z Litwy: Jarosław Narkiewicz, Minister Transportu i Komunikacji, oraz Karolis Sankovski, dyrektor ds. infrastruktury Kolei Litewskich AB Lietuvos Geležinkeliai.
W kolejnej debacie, dotyczącej przyszłości infrastruktury kolejowej w Polsce, uczestnicy dyskutowali o planach inwestycyjnych na przyszłość, realizacji zapisów IV pakietu kolejowego, także w kolejnej budżetowej perspektywie unijnej (na lata 2021-27) oraz warunkach ich implementacji.
Przedstawiciele PKP PLK, podobnie jak na wstępie Minister Infrastruktury, zwracali uwagę na to, jak wiele wysiłku włożono w poprawę jakości planów, projektów i procedur, a także dialogu z przedstawicielami branży. Najpierw Prezes Zarządu Pan Ireneusz Merchel, a później Pan Arnold Bresch, Dyrektor ds. realizacji inwestycji podkreślali, że w 2015 roku szuflady z projektami były puste, a 90% istniejących opracowań dotyczących modernizacji linii kolejowych trzeba było poprawić, bo w istocie pogarszały one parametry eksploatacyjne tych linii. Jednocześnie ogłosili plan zwiększenia wydatkowania funduszy na inwestycje kolejowe do kwoty 15 miliardów rocznie, zapewniając, że dla tych dodatkowych środków front robót jest przygotowany, bo tym razem, u progu wejścia nowej perspektywy, teczki z projektami są pełne, a nie puste.
Pani Joanna Lech, p.o. Dyrektora CUPT, podkreślała, że 34 z 37 miliardów złotych do wydania w obecnej perspektywie w gestii CUPT są już zakontraktowane, a choć ich rozliczenie sięga dopiero 26%, to dlatego, że największa fala umów była zawarta w 2018 roku. „Wszyscy mamy jeden cel, żeby jak najlepiej wydatkować środki” – zaznaczyła.
Także inni paneliści byli zgodni, że blisko 76 miliardów złotych z KPK trzeba „dobrze wydać”.
Urzędowy optymizm pozostał niezakłócony nawet prezentacją danych, z których wynikało, że to transport drogowy rośnie szybciej niż przewozy kolejowe, a ambitne w liczbach plany rozwoju kolei nie pozwolą Polsce opuścić miejsca w ogonie krajów europejskich pod względem liczby podróży koleją na mieszkańca (jak zwykle trafiająca w punkt prezentacja pana Krzysztofa Niemca, Wiceprezesa Zarządu Track Tec SA).
Pani Marita Szustak, Prezes Zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego relacjonowała prace nad nową umową bazową, informując, iż nadal brakuje ostatecznego porozumienia w implementowaniu matrycy ryzyk do zawieranych umów, a wprowadzona waloryzacja nie odpowiada zmianie sytuacji rynkowej przedstawionej w raporcie CAS, który przygotowany został na zlecenie IGTL.
Natomiast Pan Artur Popko Dyrektor Budownictwa w Budimex S.A. dodał, iż niezbędny jest rozsądek przy wyborze wykonawców, tak aby posiadali oni niezbędny potencjał realizacyjny – tym samym apelując do przedstawicieli Zamawiających o wprowadzenie takich kryteriów, które pozwolą nie zlecać prac tym firmom, które planują realizację prac w całości w oparciu o firmy podwykonawcze.
W porównaniu do poprzednich edycji kongresów można było zauważyć poprawę nastrojów stron odpowiedzialnych za realizację projektów kolejowych. Ze swojej strony mamy nadzieję, że optymizmu starczy przynajmniej do końca realizacji obecnych umów.